top of page

Tar algoritmene dine sommerferie?


Tar algoritmene sommerferie - Moi Impact - Foto iStock

Kan du koble helt ut i sommer?

Vi snakker selvfølgelig om aktivitet på nettsider og i sosiale medier - og har du tenkt til å droppe blogging og aktivitet i sosiale medier i sommer - ja, da bør du tenke deg om to ganger. En av de største tabbene du kan gjøre med din digitale tilstedeværelse i sommer, er at du føler deg fortjent til en ferie. Spørsmålet er; Tar algoritmene dine sommerferie?


En Instagram-konto som er "inaktiv" kan droppe fra 20 000 til 800 i rekkevidde i løpet av en drøy måned

På enkelte kanaler kan rekkevidden droppe fra flere titalls tusen til noen få hundre avhengig av hvilken kanal vi snakker om. Dette betyr at alt du har jobbet med over lang tid, og sannsynligvis over flere år (organisk vekst tar TID), ikke teller lenger. I hvert fall ikke på en stund. I praksis betyr dette at en sommer uten aktivitet, betyr at ved oppstart igjen i august vil du måtte ta til takke med noen få likes og svært begrenset rekkevidde. Med andre ord; litt som å starte på nytt.


Hva er algoritmer og hvordan fungerer de?

Enkelt fortalt gjør algoritmene dine at du har orden og relevans på de digitale flatene. Algoritmen dikterer hvor du rangerer i sosiale medier og hvordan ditt innhold plasseres på en brukers feed. Derfor handler ikke innholdsproduksjon bare om å poste og dele, men i stor grad om å produsere relevant og riktig innhold som settes opp på en slik måte at alt det digitale snakker sammen (programmerer om du vil).


Innholdsmarkedsføring handler om skreddersøm i digital forstand

Når du ikke jobber aktivt med din relevans og tilstedeværelse, kan algoritmen bli "kald". For følgerne handler algoritmene om å gjøre innholdet tilpasset det som er oppfattet som brukerens interesser . Derfor er det viktig å variere innhold og ha god kvalitet på innholdet. Det er viktig å produsere og publisere jevnt, variert og med riktige søkeord og hashtags. Dersom innholdet fremstår som reklame og din adferd virker "spammete", vil innholdet påvirke negativt.


Algortimene varierer fra kanal til kanal, og endringene er så drastisk store hele tiden - at det er umulig for noen å ha 100 % oversikt over hvordan de fungerer.


Tar algoritmene dine sommerferie?

Svaret er, nei. Derfor bør du tenke deg nøye om å se hvilke muligheter du har. Moi Impact er et innholdsbyrå, og kan bistå med strategi og innholdsproduksjon.


Neste innlegg: Dette MÅ du gjøre med kanalene dine i sommer

35 views0 comments

Recent Posts

See All

Commentaires


bottom of page