https://www.moiimpactagency.no/En personlig hilsen om gründerlivet, sårbarhet og "bitching"!
top of page

En personlig hilsen om gründerlivet, sårbarhet og "bitching"!


Jennifer Moi at peace

Gründerlivet, sårbarhet og dårlig betalere (krydret med litt bitching!


I sårbarhetens navn deler jeg noen personlige ord denne lørdagen. Jeg er en profesjonell bedriftsblogger og journalist, og har jobbet med media de siste tjue årene. Hver dag tilbringer jeg timesvis inni hodet mitt og ute på nettet, i det jeg stuper inn i tastaturet på min trofaste Macbook Pro, som har vært min følgesvenn i mer enn ett decennium nå.


165 centimeter i skriveposisjon

Jeg sitter ikke som "normale" folk når jeg skriver; jeg ligger litt bakoverlent i en behagelig sjeselong som gir god nakkestøtte og hvile posisjon for alle mine 165 centimeter. På kontoret mitt, møter jeg opp i perioder - men i produksjonsperioder trenger jeg denne bobla mi. Midt i produksjon, er jeg på en reise inn i det innholdet som skapes.


Det lykkelige gründerlivet!

Som gründer har jeg fått smake på hvor brutalt hardt det er å overleve. Det er skikkelig tøft, og vi snakker om å ha livet som innsats! Med alt som skjer i verden, vet jeg at alt her hjemme likevel er en drøm. Gründerlivet er ikke bare uforutsigbart og uendelig krevende, men det er veldig givende og fint. Det er veldig, veldig mye som er veldig bra! En av kundene våre startet jeg å jobbe med for tyve år siden, mens flere andre kunder har vi jobbet fast med siden start. Mange spennende prosjekter har vi ledet, og andre har vi deltatt på. Tjenestene i digitalbyrået Moi Impact har virkelig begynt å ta form! Og det er akkurat det som er det spennende med gründerlivet. Det å få skape noe, og overbevise andre til å ta del i den prosessen. Det å bygge suksess og skape noe meningsfylt for andre. Det er en veldig fin opplevelse.


You bitch!

Likevel er det en del kriging man kommer borti som gründer. Ting som ikke går som det skal, og som skaper store utfordringer fordi man er liten og sårbar. Jeg er ikke så god på å dele ting som egentlig er ganske negativt, men jeg skal prøve denne gangen;


Jeg snakker om kunder som ikke betaler regningene sine. Hvorfor kan de ikke bare være ærlige, å si at de ikke har råd? Og har de bare tenkt til å skru deg, ja - da er jo det kriminelt. Det er jo det at når du handler fra en liten virksomhet, da medfølger et etisk ansvar. Små virksomheter er sårbare. En gründer vil så lett kunne dra med seg et helt livsverk, et helt familieliv, helsen og alt når det først går skikkelig galt. Man går jo ikke inn på Rema1000 og skjuler hele fredagstacoen i veska?


Bakvendt tidsklemme

Når kundene ikke betaler havner man som gründer i en bakvendt tidsklemme. Fordi den begrensede tiden du har - allerede er disponert til oppgavene som utføres. Og så kommer alle følgene... Ubetydelig korrespondanse med debitor, som egentlig bare er ute etter å trenere og trekke ute tiden. Så kommer dokumentasjonen, utredningen og det å lete etter de som kan bistå og hjelpe til med inkasso. Bør man velge et inkassoselskap eller en advokat? Eller kanskje en forening? Når de er engasjert, er det en ny runde med uendelig korrespondanse, repeterende forklaringer av det du allerede har forklart hundre ganger tidligere. Dokumentasjon. Igjen og igjen.


Ja, ballen spinner i det uendelige virker det som - og akkurat slik blir tidsklemma bakvendt. Er det noen andre som opplever en bakvendt tidsklemme?


Hvor mange gründere overlever egentlig maratonet frem til et forlik?

Det finnes mange løsninger på dette, det vet jeg. Men når problemet har oppstått, hva da? Er det riktig at det skal være så lett for debitor å trenere og trekke det ut? For så å ende opp i Forliksrådet med bevisbyrden på utført arbeide, som du både har dokumentert og levert, - hvor jobben som ble dobbel så stor falt i verdi med 50 % - for det er jo slik det gjerne er. Forsliksrådet er en måte for debitor å stjele til seg en rabatt på 50 %.


Prosessen og lovverket burde vært litt enklere. Er varen kjøpt og brukt, ja - da bør det være en enkel sak. Den skal betales. 100 %.



Tusen takk for at du lyttet :)

Driver du egen bedriftsblogg? Husk at det er viktig å holde en god stoffmiks, og at du sper på med noen personlige innlegg i disse AI-tider. Syns du at En personlig hilsen om gründerlivet, sårbarhet og "bitching"! ble for personlig?


Ha en fin lørdag,

Vil du lese flere personlige historier fra meg: www.jennifermoi.no


Jennifer Moi

78 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page