Hvordan lykkes med sosiale medier?


Sosiale medier får livet, businessen og det sosiale til å se ut som en lek - men glem ikke at vi her snakker om markedsstrategi og kampanjer!

For og lykkes med sosiale medier for en bedrift, kommer du ikke utenom det helt vesentlige som enhver suksessrik bedrift har; nemlig markedsstrategi og plan! Dette er en selvfølge for noen, men et sjokk for de fleste.


Å utforme spennende some-kampanjer som trekker et stort og relevant publikum, krever relevant innhold og så presis plassering som mulig.

Tenk deg en situasjon; der du stiller opp på et fiskemarked i Kina med ivrige flotte representanter for din lekre bilforretning Oslo Vest.


Blir det interessant? Ja

Får du napp? Neppe.


Slik du også tenke med digital markedsføring.


Når du nå skal starte å på en suksessrik vei inn i sosiale medier virker det nok omfattende å starte med og utarbeide kampanjene for seks måneder frem i tid. Det krever at du må gjøre litt research om aktualitet, du må utarbeide en presentasjon, beslutning med styret og konkretisering...det må settes av budsjett og ressurser... og når skal du sette av tid til å gjennomføre dette. Tidsplanene er allerede sprengt. Kjenner du deg igjen? Da blir det så omfattende, og da er det kanskje bedre å vente til senere?


Den typiske utvelgelsen av Some-ansvarlig i en mindre bedrift

Det er ingen tvil om at det er vanskelig å sette av tid og budsjett til noe det ikke allerede er satt av ressurser til. Da er det flere vegger som skal rives ned, og da er det lettere å konkludere med det veldig mange gjør; (som en digresjon til noe annet man egentlig snakker om i et møte...) "... og så må vi begynne å poste litt mer i sosiale medier. Trine, kan du ta deg av det? Du er så flink til å dele så mye på din profil."


Og igjen sitter Trine... og skal dele noe. I begynnelsen finner hun noen små ting hun kan dele, kanskje deler hun et innlegg fra en samarbeidspartner. Men hun kommer til å kort. Det blir umulig for henne og lykkes med sosiale medier for bedriften.


Dette er et klassisk eksempel.


Satsning på sosiale medier, SEO og Google Ads er ingen utgift

Alle som jobber med søkemotoroptimalisering, Google Ads og publisering i LinkedIn, Instagram og Facebook, er enige om at midler som settes av til disse aktivitetene ikke koster penger. Det du satser, får du tilbake.


Graden av suksess kommer an på 5 viktige punkter:
  1. Kvaliteten på kampanjen (Blir som å bygge et hus med en adresse)

  2. At du setter opp SEO og kvaliteten på SEO (Blir som å sette opp samferdsel)

  3. At du #hashtagger (Blir som å sette opp infrastruktur - veiene til adressen - jo flere hashtagger - desto flere veier til Rom)

  4. At du betaler for å gjøre innleggene i kampanjen din synlig for målgruppen (Blir som en god "gammeldags" annonse i den avisen du vet at kundene dine leser. Bortsett fra at annonsen koster mye mindre og er mye mer treffsikker!)

  5. Følg med på responsen, analyser, optimaliser og gjør neste kampanje enda mer treffsikker. Sjekk at du får respons, noter deg hva som funker og ikke funker. (Blir som å sørge for å ta i mot gjester i hjemmet ditt med rett innhold i glasset. Tenk deg alle reaksjonene om du hadde servert champagne til barna? Sørg for at barna får brus, og for at de voksne får det de vil ha!)

For å ha suksess i sosiale medier må du huske på:
  1. Plan, plan, plan (Utarbeid en plan! Uten plan blir det veldig stressende og lite gode kvalitet på kampanjene dine)

  2. Sett av dager der du utarbeider mange innlegg på en gang, og last de inn i en publiseringsplan f.eks. www.hootsuite.com

  3. Sett av tid til å være Social in the Socials når kampanjen din går live (ps. ikke med din personlige profil, men bedriftens profil! Engasjer deg ved å se hva andre deler, husk å være flittig med like knappen, og bygg en relasjon ved å kommentere. Del innlegget om det er av relevans for bedriften, følgere eeelsker at man viser en genuin interesse for sine følgere ved å dele andres innhold og vise engasjement og omsorg for andre.

  4. Tag samarbeidspartnere, folk i selskapet eller andre du vet vil sette pris på at du tagger de (unngå å tagge folk som ikke syns det er greit - da får du en usynlig dislike)

  5. Publiser jevnlig, gjerne på faste dager.


That's all for now Folks!

Bare husk at dette er viktig og at dette er veldig basic. Jeg forstår at det er lett å tenke at; "dette høres fint ut til en senere anledning - for akkurat nå drukner vi i smittevernstiltak og rene driftsrelaterte oppgaver". MEN; hvis ikke nå - når da? Det er nå du bør gjøre alt dette slik at du er bedre rustet til å takle usikkerhetsmomentene i samfunnet. Engasjer Moi Impact Agency som Some-konsultent (tar også markedsansvar), eller sett et par ansatte i sving med oppgaven og engasjer MIA som rådgiver.


Vinnerne av 2020 utrustet seg digitalt og var raske med å supplere sine strategier med digital tilpasning til et nedstengt samfunn. Året 2021 er året da "alle andre", de såkalte etternølerne, har skjønt det - de jobber med sin digitale oppgradering as we speak. Sørg for at du legger opp til en god markeds- og SoMe-strategi for 2021! Kontakt meg for å sette i gang i dag: jennifer@moiimpactagency.no

Moi Impact Agency - Social Media Consultant, Content Creator & Blog Writer

Jeg heter Jennifer Moi og eier og driver Moi Impact Agency AS. Jeg jobber med sosiale medier, og er Social Media Manager og Content Creator. Jeg skreddersyr SoMe-kampanjer, og sørger for at din sosiale profil blir god uansett hva utgangspunktet er. MIA sørger for at din bedrift kommer på radaren av målgruppen din, og sørger for at målgruppen forstår hva du selger og hvorfor de skal engasjere akkurat din bedrift!

MIA har faste samarbeidspartnere innen reklamebyrå, web, tekst, film og Google Ads som engasjeres ved behov. Moi Impact Agency er forretningspartner i BNI og utdanningsansvarlig i BNI Alpha Aker Brygge. Trenger du hjelp til å tilpasse bedriften din for de endringene som har kommet, hjelp til å planlegge og arrangere markeds aktivitetene dine, å utarbeide og publisere SoMe-kampanjer - er du velkommen til en uforpliktende samtale.

Send meg en mail så avtaler vi et telefonmøte: jennifer@moiimpactagency.no

 

+4792644476

©2019 by Moi Impact Agency AS Org.nr. 924507004 - Jennifer Moi Org.nr. 911664496