Er du en giver-first?
Når to parter skal møtes og begge har den intensjon å få først, virker det logisk at koblingen ikke kobles... Men i den "ubevisste" hverdagen, mange av oss lett kan bli slave av, tenker man ikke så logisk. Man har et mål for øyet hver dag, og det er at "jeg" gjør det jeg kan for å nå målet "mitt" for i dag. Det er ikke noe dårlig ved dette - det er bare det med denne koblingen mellom to forretningsfolk som potensielt sett kan ha et svært fruktbart samarbeid.
Hva har jeg gjort for nettverket mitt i det siste?
Om du er en del av en profesjonelt forretningsnettverk, eller refererer til kontaktlisten i Outlook som ditt nettverk. Eller kanskje du referer til kontaktene dine gjennom sosiale plattformer som ditt nettverk. Er det viktig å stille seg seg spørsmålet; hva har jeg gjort for nettverket mitt i det siste? Det er viktig å hjelpe og gi ubetinget for å lykkes, samtidig snakker vi her business så klart - så vi er selvfølgelig opptatt av å oppnå målene våre. Men det er ingen hemmelighet at vi alle har en tendens til å rette den positive oppmerksomheten vår til løsningsorienterte og hjelpsomme forretningsfolk som har en positiv holdning og får til ting!
I et profesjonelt forretningsnettverk vil du "oppdras" til å tenke på hva du bidrar med og hvordan du inkluderer andre. Men i digitale plattformer er det veldig lett at man ender opp med å drive en reklamekanal for seg selv. Og akkurat det gir følgerne dine ganske lite.
What's in it for me? Well... not really anything at all.
I sosiale plattformer er det viktig å huske på at 94 % (fb) av alle følgerne dine ikke kommer tilbake, og for at de skal komme tilbake må du gjøre mer enn å fortelle om hvor fantastisk du er. Du må dele noe av verdi, du må rette fokus på større intensjoner - så kalt higher purpose - og du bør dele andres innhold som engasjerer og er relevant for dine følgere. Du må gi de en opplevelse av at det er verdifullt å være en del av ditt nettverk. Og det må være det!
Det digitale er i tillegg distanserende samtidig som at det knytter oss sammen, by derfor på det selv. Våg å åpne opp. Vi elsker å se ekte mennesker og sårbarhet. Det gjør at vi føler oss trygge slik at vi kan stole på hverandre.
Vi stoler på de som gir og har gode intensjoner.
I sosiale medier er det enkelt, men hvordan vil du gi i ditt nettverk? I forretningsnettverket BNI utvikler vi oss på fire forskjellige plan: forretningsmessig, nettverksmessig, vi utvikler oss på et personlig plan, og vi blir "forretningsfiksere". Organisasjonskulturen er bygget på Givers Gain ved å være en "giver-first".
På grunn av de store fordelene som ligger i å være en del av en stor enhet der ulikheter dyrkes, men en og samme metode benyttes - er vi alltid bare en håndsrekning unna all kompetansen og kunnskapen (og hjelpen) som ligger i de 500 + forretningspartnerne som er i BNI Norge. Vi er heller ikke lengre enn en håndsrekning unna 275 000 forretningspartnerne i BNI som er fordelt på 70 land fordi BNI har utviklet egne sosiale plattformer slik som BNI Connect og BNI Business Builder som gjør det lett å kontakte en fabrikk i Canada om man ønsker det.
Gründer av verdens største referanse forretningsnettverk, BNI, og "businessguru"
Dr. Ivan Misner sier at:
Det å ha et stort nettverk er åpenbart en fordel, men en enda større fordel er å kjenne nettverket ditt godt.
I BNI lærer vi å bli kjent med alle forretningspartnere godt, så godt at vi både kan selge de inn, anbefale de og knytte de til solide forretningsmuligheter.
Kjenner du forretningsnettverket ditt like godt som frisøren eller advokaten din som du så lett anbefaler? Kan du gi mange forretningsmuligheter til de som er i nettverket ditt enten de er hentet fra Linkedin, Facebook, Instagram, Outlook eller et profesjonelt organisert forretningsnettverk.
Gi forretningsmuligheter >>> Gjør det på en skikkelig måte >>> Skap vellykket business for andre >>>På denne måten bygger du et verdifullt renommé >>> Du scorer høyt i popularitet innen forretninger >>> Business mulighetene blir mange! >>> Du er en MASTER CONNECTOR!
Moi Impact Agency er et sjarmerende og resultatorientert SoMe-byrå som har spesialisert seg på content! Dette innebærer at jeg gjør alt det du selv eller firmaet ditt ikke har kontroll på innen sosiale medier. Har du ikke innhold, bilder, video eller ideer - så har altså jeg kontroll på det! Jeg er i tillegg leder for sosiale medier for BNI, og utdanningsansvarlig for BNI Alpha Aker Brygge. Jeg jobber aktivt med å komme i kontakt med folk med gode ideer, og bruker mye tid på å grave og grave etter de virkelig gode suksessfaktorene.
Jeg deler aktivt om forretninger, networking, samarbeid, bærekraftig businessfokus og alt annet viktig som kommer på radaren her på min entusiastiske blogg; FORRETNINGSBLOGGEN MIA!! Jeg er overbevist om at innleggene mine spiller forretningsfolk gode!!
Ha en fortsatt fin lørdag, og takk for at du tok deg tid til å lese dette!!!
Ps. Du må gjerne etablere din egen bruker her på siden min, og ta kontakt om du ønsker hjelp til noe.
Smil fra Jennifer!
Comments