Ønsker du flere følgere på Instagram? Slik gjør du det!




Instagram er et tidssluk og krever at du er tilstede for å vokse. Selvom dette høres veldig tungt, krevende og kanskje umulig ut - så er det ikke det!


Det grunnleggende er å ha content og et budskap. Hvorfor skal publikum følge deg? Nå snakker jeg ikke om instagram kontoen til deg som kjører en veldig privat profil og som bruker Instagram som en bilde-delings app i tillegg til Facebook og Snapchat. Jeg snakker om deg som har et mål med din instagram, enten du har bedriftsprofil eller privat profil.


Dine høyt verdsatte følgere... Unngå å utnytte dem, ta heller godt vare på dem.

For å treffe godt, må du bruke litt tid på å bli kjent med publikumet ditt - og det er viktig at hvert eneste innlegg ikke ser ut som reklame. Noe som ligner på reklame er ofte oppskriften på hva som ikke vil fungere. Om du holder deg til advertainment og forstår begrepet, har du som regel en instagram som lykkes - og du vil oppnå stor suksess!



Målrettet annonsering for å øke antall følgere?


Du kan gjøre målrettet annonsering ved å gjøre innleggene dine til annonser slik at du når et målrettet publikum. Her loves du en effekt - som du som regel får. Om du følger opp de nye følgerne annonsene gir, vil du sannsynligvis oppleve at det er mange av de nye følgere, som ikke akkurat er de du har sett for deg at er målgruppen din. Du vil også oppleve at følger-andelen din bouncer litt - den går litt opp og ned rett og slett. Jeg sier ikke at du ikke skal gjøre målrettet annonsering, men vurder om ikke en organisk metode ikke er bedre for deg.


Om du vil få det til å fungere, bør du målrettet og systematisk gå gjennom alle som liker et innlegg hver eneste gang. Slik bygger du organisk og godt renommé for bedriften din, og det virkelig verdifulle med det er at du bygger en relasjon til følgerne dine - på sikt får du en community. Sosiale medier er transparent, så kjappe løsninger som for eksempel at du har kjøpt følgere - er lett å gjennomskue og skaper et dårlig renommé.

Jobb kvalitativt, jevnt og godt - godta at det tar tid (og som vi vet går tiden fort). I de tilfellene der du får 200 likes eller flere, er det tidkrevende å gå inn på hver enkelt profil for å skape engasjement og bygge relasjon. Men det kan være en god investering!



Når du skal bygge andelen følgere, er det viktig å tenke på to ting.


1. Sørg for å gi respons til følgerne dine

Hvordan føler du deg om de du følger - enten de er influencere eller brands - aldri gir deg respons? Om du syns det er "annoying" syns du kanskje det er litt små-frustrerende at din personlig skreddersydde algoritme i tillegg eksponerer deg mer og mer for de, når du egentlig bare er god og deler dine likes og kommentarer.


2. Unngå å utnytte følgerne dine med å være en reklamekonto

Nå kan du tenke på hvordan dine følgere vil oppleve å følge deg om du alltid forsøker å selge noe. Og du aldri gir de respons på deres innlegg. Hvordan tror du de vil oppleve det? ...


Et foredrag med Guy Kawazaki (Canvas, tidligere Wikipedia og Apple), som jeg nylig var på, hadde et tydelig budskap; gi en verdi først, deretter kan du vurdere om du fortjener å eksponere følgerne dine for reklame.



Et godt eksempel på å gi verdi, og hvordan å få følgere og respons.


Vogue magazine på Instagram er helt fantastisk å følge! De overøser deg med inspirasjon, du får følge med på det siste - og de har forstått advertainment.


De gir deg det du vil ha, og har diskret men godt skrevet content - og legger diskret informasjon om hvordan du kan få vite mer. I dette rykende ferske innlegget, oppfordrer Vogue til å følge linken de har i sin bio, - for å få nyhetsbrev fra Vogue Daily med topp fashion historier, redaktørens utvalgte, og celebritet stil.


Følg Vogue Magazine for å lære mer om hvordan de driver sin Instagram-konto.








Lykke til med din Instagram - og følg gjerne min aktive businesskonto som er ment som en balansert konto: jennifermoi.no


Start fra i dag med å gå gjennom alle nye og eksisterende følgere som liker ditt neste innlegg. Det vil gi en enorm respons, og du vil umiddelbart merke at du vil få nye følgere som du syns er relevante følgere for deg!


Moi Impact Agency


- Take Your Social Space Today




Hvorfor skriver Moi Impact blogg?


  1. For å generere trafikk til websiden å vise at Moi Impact holder åpent. (les: Etter pandemien brøt ut, er ikke publikum lenger sikre på om du holder åpent og tilstedeværelse i sosiale medier viser at du holder ÅPENT.

  2. For å vise deg hvordan innholdsmarkedsføring fungerer og hvordan du kan gi verdi til de som venter på å bli din neste kunde.

  3. For å gi deg noen gode og enkle tips om hvordan du bedre kan mestre markedsføring i sosiale medier.

  4. For å fortelle deg, at jeg gjerne hjelper deg og din bedrift til å lykkes i sosiale medier og til å bli enda mer synlig på Google!

53 views0 comments