https://www.moiimpactagency.no/blog
top of page

Utilstrekkelig? Ikke nå lenger! Den nye tiden har gjort oss TILSTREKKELIGE!

Updated: Jan 26, 2021


Når alt vi er vant til blir begrenset over lengre tid - da skjer det noe med oss!


Rent strategisk vil jeg unngå å se for mye tilbake. Fjoråret er allerede oppsummert. Gang på gang. Det viktige er at vi tar med oss nyttig erfaring, og den forandringen som har skjedd inni oss. Det er ingen tvil om at en slik begrensning og sosial nedstengning som vi har opplevd i 2020 har gjort noe med oss. Og det gjør også noe med oss når vi igjen befinner oss i en slik sosial nedstengning. Men skal vi fortsette å furte og klage over det? Det tror ikke jeg er noe særlig klokt, særlig ikke om du vil vinne denne kampen. Jeg snakker ikke om de som påvirkes på virkelig alvorlig vis. At det er slitsomt at vi igjen befinner oss i en uforutsigbarhet, at vi blir lei av usikkerheten, og kanskje mentalt utbrente av stresset... og lei oss... Ja, det er jeg helt sikker på at de fleste av oss opplever i større eller mindre grad. Men vi kan ikke gi oss for det, og jo før man tør å finne seg i at endringen er et faktum - desto bedre er det. Det tror i hvertfall jeg! Vi skal se nærmere på hvordan slik begrensning og sosial nedstengning har påvirket oss, og hvorfor det er viktig å forstå dette når vi snakker business. Endringene påvirker nemlig businessen din fra flere hold!


Vi er som vann. Finner vi en sprekk i glasset, uansett hvor lite det er - vil vi finne en vei gjennom det. Vi har opplevd sosialnedstenging, likevel er vi fortsatt sosiale. Fordi vi har digitalisert oss. Vi har opplevd sykdom og dødsfall, likevel er vi fortsatt friske og lever. Fordi vi har benyttet oss av munnbind, antibac og smitteverntiltak. Vi har mistet jobbene våre og gått konkurs, likevel overlever vi og klarer oss. Fordi vi har utviklet forretningsidéene, funnet nye behov, tilpasset oss og ikke brukt for lang tid på å dvele over drastiske forandringer. Dette er noen svært enkle beskrivelser av noen av de overordnede utfordringene og løsningene vi har funnet under Covid-19. Vi har et enestående velferdssystem som ivaretar oss, alle har vi deltatt på den store dugnaden. Jo visst er det noen som har betalt, bidratt og stått på mer enn andre. Men vi har stått sammen. Vi har kommet greit gjennom det så langt, selvom det er mange som har mistet familiemedlemmer og virkelig kjent Covid-19 i marg og ben, og selvom det nå viser seg at vi enda ikke er ferdig med dette.


Vi har ulike erfaringer, gleder og sorger fra "Covid-året" og vi har ulike fremtidsutsikter etter alt dette. Men det er helt avgjørende hvordan du selv velger å se på, løse å skape de fremtidsutsikter som venter på deg.


Dette er rimelig basic tenker kanskje du, og jeg er enig med deg. Likevel er det viktig at det blir sagt. Det er utrolig hvor godt vandt vi er til at løsningene finner oss sånn helt av seg selv i dette landet. Jeg ville ikke satset på det nå.


Om man skal tilpasse businessen sin ved å digitalisere, samtidig som man jager etter kunder og kanskje skal vurdere nye varer å utvikle nye tjenester, hvordan gjør man det når man allerede er utslitt etter kampen mot Covid året?


En start kan være å reflektere over endringer man selv har tatt innover seg som kunde, både privat og som forretningsperson. Jo, visst bør man lese tidsskrifter å følge med. Men det kan gi en dypere forståelse når man ser på seg selv.


Det jeg syns er deilig og fint å ta med videre er at jeg har fått en mer fleksibel hverdag, jeg rekker mer noe som bidrar til at jeg klarer å levere mer kvalitet på flere fronter.


Det har blitt helt vanlig!


Det er blitt en selvfølge at man kan delta digitalt. Videoformat som først var for skuespillere, programledere og nyhetsankere, og som etterhvert ble tatt over av youtubere og dokumentarserier - har blitt helt vanlig. Folk tenker ikke lenger på om stemmen deres høres rar ut. De tenker ikke lenger på om de ikke er fine nok til å være på skjerm. Alle er på skjerm. Det er blitt helt vanlig!


Turndown Service 24/7!


Det er blitt lettere å være a jour med både jobb og hjem tidligere enn før. Det å ha vaskemaskinen i gang mens man sitter og jobber, eller det å gjøre noe husarbeid i pausene sine gjør at det blir mer rent og ryddig, selv om det også blir mer å rydde og vaske siden kontorene og skolen har flyttet hjem. Selv opplever jeg at det blir en egen ro over hjemmet. Det virker nesten som vi bor på hotell hvor det er turndown service 24 timer i døgnet. Og det gjør at jeg ser hvor fint og godt vi har det. Jeg setter mer pris på smått og stort. Jeg jobber minst like mye som før, men får gjort veldig mye mer. Jeg har en helt annen ro til å nyte og observere øyeblikkene. Det er så deilig å se barna. Det er fantastisk å se og oppleve adferden deres, å se hvordan de koser seg. Det gleder meg stort å se hvordan de nyter hverandres selskap, og hvordan de noen ganger diskuterer noe veldig! Vi har fått mer familietid. Vi har tid til å lese sammen og jeg klarer å hjelpe alle tre barna med lekser. Jeg som aldri har lært tysk har begynt å lære tysk sammen med sønnen min på tretten år.


Jeg føler meg tilstrekkelig og kan sette et stort rødt kryss over ordet utilstrekkelig!


Alt dette gir meg en opplevelse av kvalitet og jeg føler meg tilstrekkelig - i motsetning til tidligere da jeg har måttet venne meg til å føle meg utilstrekkelig. Jeg har følt meg utilstrekkelig for barna på så mange måter og i så mange år. Nå kan jeg være på plass å jobbe fra kl. 0600 uten at det føles tungt eller for tidlig. Når jeg starter dagen med å subbe inn på kjøkkenet i tøflene mine, og jeg har satt på kaffemaskinen og tatt en titt på utsikten for så å sette meg ned for å jobbe. Da føler jeg at jeg tar en tjuvstart på dagen, og jeg får mer tid til barna på slutten av dagen. Jeg føler at jeg har utrettet en "hel" arbeidsdag før den tiden jeg vanligvis pleier å møte opp på kontoret. Det er så deilig å føle seg tilstrekkelig!



Det store overskuddet!


Nå får jeg jobbet mer, jeg får mer kvalitetsstid med barna, jeg får mer kvalitetstid med meg selv og jeg får lest barnebøker og brukt tid med barna til å bygge lego eller andre ting som i et forretningshode lett kan oppleves som "meningsløse". Og alt dette meningsløse er selvfølgelig ikke meningsløst. Men svært meningsfylt, så meningsfylt at det gir den fantastisk gode følelsen av å være tilstrekkelig både for barna, jobben og meg selv. Jeg får kvalitetsstid med vennene mine, og får mer tid til å være en venn. Jeg sier ikke at jeg ikke føler at jeg skulle hatt flere timer i døgnet, for den følelsen er der fortsatt. Men jeg opplever virkelig at jeg nå har kommet til året med det store overskuddet!


Så hvordan har dette overskuddet endret oss som forbrukere?


Dette gjelder ikke bare meg, dette gjelder over hele linja i større eller mindre grad. Midt oppi det hele har jeg erfart at den sosiale nedstengningen, og de nye måtene å jobbe på også har påvirket meg forhold til hvordan jeg handler enten det er snakk om hudkremer, klær, utstyr eller mat. Digitaliseringen har bidratt til at handelen går smertefritt gjennom gode nettbutikkplattformer, og det er lett for meg å finne frem fordi alt er forbrukertilpasset. Det gjenstår enda for meg å handle mat på nett, men jeg har endret meg og har ikke tenkt til å gå tilbake til den gamle hverdagen da jeg gikk hver eneste meter med mine to ben. Jeg går nå veien ved hjelp av tastetrykk og apper slik at jeg rekker mer i livet og hverdagen min.


Selv om 2020 var Covid-året, tror jeg også at 2020 var bonusåret - året da vi fikk litt av alt - Får vi satse på at 2021 blir et veldig bra år der vi er med på å lede an de nye trendene, hvor vi tar kloke valg og et år der vi husker å være gode med hverandre.


Moi Impact Agency - Social Media Consultant & Content Creator


Jeg heter Jennifer Moi og eier og driver Moi Impact Agency AS. Jeg jobber med sosiale medier, og er Social Media Manager og Content Creator. Jeg skreddersyr SoMe-kampanjer, og sørger for at din sosiale profil blir god uansett hva utgangspunktet er. MIA sørger for at din bedrift kommer på radaren av målgruppen din, og sørger for at målgruppen forstår hva du selger og hvorfor de skal engasjere din bedrift! MIA har faste samarbeidspartnere innen reklamebyrå, web, tekst, film og Google Ads som engasjeres ved behov. Moi Impact Agency er forretningspartner i BNI og utdanningsansvarlig i BNI Alpha Aker Brygge. Trenger du hjelp til å tilpasse bedriften din for de endringene som har kommet, hjelp til å planlegge og arrangere markedsaktivitetene dine, å utarbeide og publisere SoMe-kampanjer - er du velkommen til en uforpliktende samtale.


Send meg en mail så avtaler vi et telefonmøte: jennifer@moiimpactagency.no


Recent Posts

See All
bottom of page