https://www.moiimpactagency.no/blog
top of page

Sprengte estimater i 2019 for sosiale medier, og flere kresne følgere i SoMe for 2020

Updated: Jan 22, 2020

På verdensbasis ble det i 2019 målt 3,5 milliarder brukere i sosiale medier, nesten 1 milliarder over det forventede. Dette gir en forventing om at man kan nå en større bredde av kunder, imidlertid viser nye trender at det blir flere kresne følgere, og at kravet til innhold, kvalitet og aktualitet øker.


Tall hentet fra England viser at 14 % tar en SoMe-detox enn tidligere, og at man velger å slette apper for å få seg en midlertidig eller permanent pause. I 2019 snakket man om at flere begynte å velge et sosialt media fremfor et annet, og at Facebook mistet brukere mens Instagram stadig viste seg som et foretrukket sosialt media. Mye pga. falske nyheter, og massive annonsering på Facebook. Imidlertid hevder eksperter at dette ikke ene og alene er det denne SoMe-detoxen dreier seg om. Brukere sliter med mentale utfordringer, og blir "slitne" av det sosiale påtrykket. Flere og flere tar en midlertidig eller permanent pause fra sosiale medier. Trenden må ikke misforståes med at SoMe er på vei tilbake, dette innebærer at det skjer endringer i foretrukket sosialt media og tilspissete krav til et gjennomtenkt og godt innhold.


Hver tredje brite viste i 2019 at de reduserte sin tilstedeværelse i de sosiale medier. 6 % av disse hver tredje brite slettet en app fra deres telefon, mens 6 % slettet sin bruker i sosiale medier, 8 % både slettet en app og avsluttet sin bruker i sosiale medier. 29 % av de britiske brukerne som valgte å avslutte sitt abonnement, sier at de følte seg belastet av sosiale medier, mens 21 % følte at de sosiale mediene påvirket deres mentale helse.


Eksperter i sosiale medier hevder at man nå ønsker å bruke mer tid på viktigere ting, og begrense sin tid i sosiale medier. Dette innebærer at det stilles høyere krav til markedsføringen i sosiale medier, og innholdet i innleggene. Markedsførere må med andre ord følge nøye med på de nevnte trendene og agere i samsvar med disse.


Har ditt firma et byrå som håndterer selskapets sosiale medier? Eller en SoMe-ansvarlig som ikke får tilstrekkelig ressurser til å holde seg oppdatert? La Moi Impact Agency AS håndtere de sosiale medier, mens dere håndterer forretningene!


Kontakt MIA - Moi Impact Agency AS - i dag makeithappen@moimpactagency.no , slik at vi kan foreta en kort analyse på hvordan deres selskap fremstår i de sosiale medier, og hvordan prognosene basert på slik profilering gavner selskapet! Kanskje er det på tide å rydde opp? Eller finne en enhetlig profil i de forskjellige SoMe-kanalene der ute?


Sjekk ut våre tjenester og book her:


Moi Impact Agency - Social Media, Coaching & Events




14 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page