SEO eller SOME? Hvordan henger det sammen?



Klarer du å overdøve konkurrentene dine?

SEO og Google handler om å være synlig, men hvordan blir du synlig når verdens største søkemotor søker gjennom 8 milliarder indekserte sider? Det åpenbare er å ha en god webside linket opp med sosiale medier og annonsering, teknisk SEO, Google Ads og et stort markedsføringsbudsjett.


Når budsjettet begrenses

Når budsjettkroner skal begrenses og lønnsomheten måles er det lett å gå i fellen med enten-eller-tankegangen. Google og søkemotorer kommer du ikke unna, de må læres, pleies og forstås - der er du synlig på den ene eller andre måten enten du ønsker det eller ikke. Så her er spørsmålet i stor grad om hvilke søkeord du vil rangere høyt på og hvordan du ønsker at bedriften din skal fremstå på nettet. På søkeord som er grunnpilarer i businessen din, vil du kanskje sette opp Google-ads? For konstant å overbevise Google om at dine bedrift er viktig og relevant for en tjeneste bør du jobbe frem gode tekster og jobbe aktivt med blogg. Hvordan er det med sosiale medier? Du kommer ikke unna sosiale medier heller, for om du er fraværende eller lite aktiv - deles sterke signaler om hvordan det står til i bedriften din både når det gjelder aktualitet, aktivitet og synlighet. Er du ikke aktiv i sosiale medier kan det faktisk se ut som at du holder stengt eller er avviklet.



Siden alt er viktig, hvordan kan jeg oppnå ideell synlighet?

En god start er å stille høyere krav til byråene du har engasjert. Digital markedsføring er omfattende, men det er ikke så ubegripelig at du må ha et byrå og et hode til hver kompetanse. Da kan det bli dyrt, og da er det lett å falle for en enten-eller-tankegang som gjør at du vil kutte ut et vesentlig tiltak.



Skal jeg legge budsjettet i SEO eller Sosiale Medier?

Det er en misforståelse når mange snakker om det ene eller det andre. Du kan egentlig ikke jobbe med det ene uten å ta for deg det andre. Når det er sagt er det viktig å skille mellom ulike type SEO og SoMe-oppgaver. Men i det store og det hele henger det sammen.


Du kan for eksempel ikke jobbe med sosiale medier uten å ivareta SEO. Måten vi ofte jobber med markedsføring i sosiale medier er ved å utarbeide en kampanje der vi for eksempel skal skrive 4 blogginnlegg, vi setter opp annonsering, 4 bilde innlegg, publisere 2 SoMe-filmer, og ha 1 konkurranse. Når vi utarbeider blogginnleggene er målet å skape trafikk til websiden ved at Google-roboter må crawle websiden din på nytt (siden det har skjedd en forandring). Dette vil påvirke en ny rangering, og en bedre rangering vil føre til at flere vil besøke websiden din. En ekstremt effektiv måte å hjelpe trafikken inn på blogginnlegget og websiden din, er ved å dele innlegget på Facebook, LinkedIn og Instagram (avhengig av hvilke kanaler som er relevante for din bedrift). Det er imidlertid ikke tilstrekkelig å skrive en god artikkel og dele den på facebook, teksten må være SEO-tilpasset og SEO i form av metabeskrivelser og nøkkelordfraser må legges inn bak innlegget. Derfor er det viktig å engasjere fagfolk som kan mer enn det ene eller det andre.


Tatt omfanget av Google i betraktning er SYNLGHET et ganske umulig begrep, derfor bør du være opptatt av hvordan Å BLI FUNNET.

Fordi synlighet ikke lenger bare dreier seg om å ha gatebukken ute og lyset på, må du blir funnet. Det er så fryktelig mye informasjon, mange milliarder sider og så veldig kort tid å fange oppmerksomhet på, derfor må du optimalisere innleggene dine slik at du blir funnet. Dette gjelder enten det er på websiden din eller i sosiale medier.


Det er viktig å huske at facebook, LinkedIn og Instagram også er søkemotorer, der er det litt annen SEO som gjelder. Mer om det vil du lære i kommende blogginnlegg.


Moi Impact Agency

- Take Your Social Space Today


Hvorfor skriver Moi Impact blogg?

  1. For å generere trafikk til websiden å vise at Moi Impact holder åpent. (les: Etter pandemien brøt ut, er ikke publikum lenger sikre på om du holder åpent og tilstedeværelse i sosiale medier viser at du holder ÅPENT.

  2. For å vise deg hvordan innholdsmarkedsføring fungerer og hvordan du kan gi verdi til de som venter på å bli din neste kunde.

  3. For å gi deg noen gode og enkle tips om hvordan du bedre kan mestre markedsføring i sosiale medier.

  4. For å fortelle deg, at jeg gjerne hjelper deg og din bedrift til å lykkes i sosiale medier og til å bli enda mer synlig på Google!


46 views0 comments

Recent Posts

See All