Klarer du å overdøve konkurrentene dine?
SEO og Google handler om å være synlig, men hvordan blir du synlig når verdens største søkemotor søker gjennom hundrevis av milliarder indekserte side hver dag? Det åpenbare er å ha en god webside linket opp med sosiale medier og annonsering, teknisk SEO, Google Ads og et stort markedsføringsbudsjett.
Når budsjettet begrenses
Når budsjettkroner skal begrenses og lønnsomheten måles er det lett å gå i fellen med enten-eller-tankegangen. Google og søkemotorer kommer du ikke unna, de må læres, pleies og forstås - der er du synlig på den ene eller andre måten enten du ønsker det eller ikke. Så her er spørsmålet i stor grad om hvilke søkeord du vil rangere høyt på og hvordan du ønsker at bedriften din skal fremstå på nettet. På søkeord som er grunnpilarer i businessen din, vil du kanskje sette opp Google-ads? For konstant å overbevise Google om at dine bedrift er viktig og relevant for en tjeneste bør du jobbe frem gode tekster og jobbe aktivt med blogg og lenker. Hvordan er det med sosiale medier? Du kommer ikke unna sosiale medier heller, for om du er fraværende eller lite aktiv (selv bare en periode) - "bremses" algoritmene samtidig deler du sterke signaler om hvordan det står til i bedriften din. (Det ser ikke så veldig bra ut) Er du ikke aktiv i sosiale medier kan det faktisk se ut som at du holder stengt eller er avviklet.
Siden alt er viktig, hvordan kan du oppnå ideell synlighet?
En god start er å stille høyere krav til byråene du har engasjert. Digital markedsføring er omfattende, men det er ikke så ubegripelig at du må ha et byrå og et hode til hver kompetanse. Da kan det bli dyrt, og da er det lett å falle for en enten-eller-tankegang som gjør at du vil kutte ut et vesentlig tiltak.
Skal jeg legge budsjettet i SEO eller Sosiale Medier?
Det er en misforståelse når mange snakker om det ene eller det andre. Du kan egentlig ikke jobbe med det ene uten å ta for deg det andre. Når det er sagt er det viktig å skille mellom ulike type SEO og SoMe-oppgaver (sosiale medier). Men i det store og det hele henger det sammen.
Du kan for eksempel ikke jobbe med sosiale medier på riktig måte, uten å ivareta SEO.
Måten vi ofte jobber med markedsføring i sosiale medier er ved å utarbeide en kampanje der vi for eksempel skal skrive 4 blogginnlegg, vi setter opp annonsering, 4 bilde innlegg, publisere 2 SoMe-filmer, og ha 1 konkurranse. Når vi utarbeider blogginnleggene som indekseres, er målet å skape trafikk til websiden ved at Google-roboter må "crawle" siden din på nytt og på nytt (siden det har skjedd en forandring).
Dette vil påvirke rangeringen din på sikt, og en bedre rangering vil føre til flere impressions og at flere sannsynligvis vil besøke websiden din. Husk imidlertid at organisk arbeid enten det er på websiden, facebook, intagram eller noen av de andre kanalene - tar veldig veldig lang tid. Men det er den mest lønnsomme markedsføringen, fordi den er en investering i selskapets synlighet også på langsikt.
En effektiv måte å hjelpe trafikken inn på blogginnlegget og websiden din, er ved å dele innlegget på Facebook, LinkedIn og Instagram (avhengig av hvilke kanaler som er relevante for din bedrift). Det er imidlertid ikke tilstrekkelig å skrive en god artikkel og dele den på facebook, teksten må være SEO-tilpasset - og SEO - i form av metabeskrivelser og nøkkelordfraser med mer, må legges inn bak innlegget. Derfor er det viktig å engasjere fagfolk som kan mer enn det ene eller det andre. Og alt som er forklart i dette blogginnlegget, er bare en liten brøkdel av det - derfor er det vel ambisiøst å tro at "dette er noe vi kan fikse internt."
Comments