Akkurat nå er hovedfokuset for de fleste i sosiale medier å skaffe nye kunder!




Om du fortsatt er i den grunnleggende fasen - selve oppstartsfasen i å få dreis på SOME-kanalene dine - henger du faktisk etter!


Det er lenge siden vi snakket om hvor viktig det er å etablere gode, tydelige profiler som viser hvem du er, hva du står for, hva du selger, hvorfor man skal velge deg og hvordan du gjør ditt produkt lett tilgjengelig i sosiale medier for kundene dine. For akkurat dette er kjempe basic, og selvfølgelig utrolig viktig. Det skal være lett for kunden å ramle inn og ta en beslutning på om de vil handle med deg eller ikke. Og en beslutning tar de, enten du er klar eller ikke.


Basic but brilliant!


Ha en tydelig strategi, forenkle målet, forenkle strategien, forenkle beslutningene og forenkle ambisjonsnivået. Overkompliserer du innhold, kvalitetssnivå og aktivitetsnivå vil du ikke lykkes med mindre du har et helt mediebyrå som jobber fulltid med det!

Ha realistiske og gjennomførbare mål. Husk at uten content har du ikke noe å dele, uten aktivitet har du ikke content og uten en plan har du ingen aktiviteter. Og uten en misjon og visjon, har du heller ingen plan... Så husk at:


Et mål uten en plan, er et ønske!

Om du fortsatt ikke har ting på stell, fortvil ikke, du kan ta kontakt med meg eller andre aktører på markedet. Jeg forstår at du kanskje ikke føler deg klar - bare vi at du ikke alene - det er mange ting som må på plass før du kan engasjere eksterne. MEN om du forenkler, har tillit til og lar andre hjelpe deg med strategi - er du kanskje mer klar enn du aner. Som Moi Impact Agency alltid sier: I think you should just go for it!


En grunnleggende ting innen business er å erkjenne at du ikke er (og ikke kan være) ekspert på alle fagområder, du er mer tjent med å engasjere folk som kan de respektive fagene. Du har ditt ekspertiseområde, og andre har sitt. Ha derfor tillit, engasjer profesjonelle å gi de mandat til å gjennomføre og bygge opp det som på sikt vil bli en suksessrik kanal! Klarer du dette, kan du bare lean back og enjoy the fame!


Har du ikke orden er det på tide å forenkle beslutningsprosessene å ta steget ut. Det er viktigere å være i gang og holde hastigheten jevn, enn å være tilstede innimellom med kjempe krutt!


Akkurat nå!


Fokuset i sosiale medier akkurat nå er å få flest mulig leads og knytte kontakt med flest mulige gjennom hyppig bruk av Instagram historier, reels og bruk av flere annonser! 3 av 4 markedsførere jobber aktivt med å løfte leads, øke dialogen med følgerne og lande avtaler ved aktivt bruk av sosiale medier! Kilde: Hootsuite


Key Takeaways - 10 viktige P'er!

- De mange P'ene du bør ta med deg etter å ha lest dette innlegget


1. Pursuit your goal! (akkurat nå er målet for 3 av 4 markedsførere å få nye leads gjennom SOME!

2. Planlegg

3. Publiseringsvennlig satsningsnivå (lavterskel)

4. Produksjonsvennlige aktiviteter

5. Produksjonsplan

6. Publiseringsvennlig content

7. Plott inn i publiseringsplan

8. Putt på cash og pøs på

9. Premier følgere med anerkjennelse, dialog og gaver!

10. Push forward - og ikke gi opp!! SOME er en skikkelig seig kamp der de med best utholdenhet vinner!



Planlegg et publiseringsvennlig satsningsnivå! Planen bør derfor være å holde en overordnet god og enkel strategi, med publiseringsvennlig aktivitetsnivå. Gjør veien til målet så enkel og kort som over hode mulig - husk at det viktige er å holde aktivitetsnivået oppe og ha interaksjon med følgerne (så legg heller ressursene der). En enkel plan er også det som er enklest for følgerne å forstå, finne nytteverdi i og like. Vi er lojale mot de vi liker.


Planlegg derfor produksjonsvennlige enkle aktivteter som kan gi et stort omfang av publiseringscontent. Vær effektiv og smart! Utarbeid en realistisk produksjonsplan. Produser i gode og rike porsjoner av gangen, plott det inn i publiseringsplanen din og putt på litt cash og pøs på!


Og, ikke glem: Hva er målet ditt med kanalen din?

Akkurat nå er målet for de fleste å skaffe flest mulig nye kunder gjennom kanalene sine!