Jager du etter kunder? Akkurat som alle andre. Husk da at Tradisjon + Innovasjon = Suksess!

Updated: Dec 10, 2020

Nettbutikk salget har skutt til værs, og butikker settes opp på Facebook og Instagram. Men hvordan kan du sikre at flere decennier eller flere hundre år av tradisjoner ikke går "tapt" på veien?

Du tror kanskje ikke på impulshandling, - og det å sette opp en nettbutikk er kanskje ikke en del av markedsplanen til selskapet?

Det forstår jeg godt. Kanskje liker du ikke nettbutikker en gang. Kjøps opplevelsen er så viktig, det å møte de som representerer selskapet, det å kjenne på stoffet eller det gode håndtrykket som gir deg en bekreftelse på at du har kommet til rett sted. Som oftest er utfordringen at en bedrift står fast og stagnerer ved å niholde på det som alltid har fungert. Og i en situasjon med social distancing, lockdowns og anbefalinger om å være i kontakt med færrest mulig mennesker krever drastiske handlinger er det ikke bare greit å være fastbundet i tradisjoner. Derfor er det kanskje betryggende å tenke på at du bør ta vare på tradisjonene selv når du er tvunget inn i nye løsninger. At du må endre og være innovativ fortere nå enn hva du ellers ville foretrukket har med tiden vi er i å gjøre. Det er vinn eller forsvinn for veldig veldig mange. Akkurat nå.


Du er innovativ, smart og effektiv! Du har tilpasset deg, og funnet din nye plass i C-19 året! Men har du tatt vare på organisasjonskulturen?

For deg som har ansvar i en av bedriftene som har hivd seg rundt, tilpasset seg situasjonen og som nå gjør suksess, - er det kanskje behov for refleksjon. Har du bidratt til innovasjon uten å tenke på tradisjon? Eller på organisasjonskulturen? Det viktige er å overleve, og historien er full av eksempler på bedrifter som har skapt utrolige ting og nye kjøps opplevelser under finanskriser og depresjoner! Men det er viktig å ta med tradisjonene til bedriften i prosessen av innovasjon.


Fremoverlente utviklere i Facebook og Instagram, og innovative og løsningsorienterte bedriftsledere har sammen skapt en endring i markedet som har gjort at handlemønsteret har endret seg drastisk. Netthandel har skutt til værs. Kunder som ikke hadde prøvd seg på netthandel før, har under C-19 oppdaget at netthandel er superenkelt, tidsbesparende og lettvint!


Kombiner tradisjon med innovasjon!

Gründer og sjefs visjonær i BNI, Dr. Ivan Misner, sier at kombinasjonen av tradisjon og innovasjon er så viktig - at det er nedfestet som et av kjerneverdiene i BNI.

Om du ikke kjenner til BNI og Dr. Ivan Misner; står BNI for Business Network International som består av 9 800 grupper på verdensbasis. Referansene disse 270 00 partnerne har gitt til hverandre har til sammen gitt en svimlende inntekt på 14 milliarder amerikanske dollar hittil i år.


Tradition. What you value, increases in value. Traditions are the result of that.

Innovation. If you don't innovate you stagnate. Innovation is important for any successful organization. Tradition + Innovation = Helps to create a healthy organizational culture.


- Dr. Ivan Misner, founder of BNI


Vi skal se nærmere på hva Dr. Ivan Misner sier om kombinasjonen av tradisjon og innovasjon:


Du kan godt spørre om kombinasjonen av tradisjon og innovasjon ikke er ren motsigelse? Men det er det ikke. Begge har det til felles at de er viktige for en suksessrik og lønnsom drift!


Sterke tradisjoner er en av de beste måtene å vedlikeholde en sunn organisasjonskultur.

Tradisjon sier noe om noe om hvem vi er. Tradisjon står for våre kjerneverdier, og hjelper oss til å skape businessen til det det er. Tradisjon forteller også verden hvem vi er som organisasjon. En måte å vedlikeholde og utvikle en organisasjonskultur og etos er å fremheve og feire en variasjon av selskapets ulike tradisjoner. Walt Disney har vært enestående på nettopp dette ved å trene opp alle nyansatte på Walt Disneys tradisjoner, og det samme gjør BNI.


I BNI-sammenheng innebærer dette:


- Bruk av en fast møte vertskap.

- Et strukturert og organisert møte basert på et system BNI gjennomfører hver eneste uke over hele verden.

- Det å ønske velkommen til nye forretningspartnere til organisasjonen.

- Det å gi anerkjennelse til forretningspartnerne som bringer referanser og nye gjester til møtene.

- Det å ha det gøy på møtene. Det er viktig å ta vare på FUN i det fundamentale!

Når man går hjem, eller slik som det er i denne perioden logger seg av, etter et konstruktivt, positivt og godt møte - da får man en god følelse i seg som gir en opplevelse av en god organisasjonskultur!


I dag er et møte veldig annerledes enn slik det var i begynnelsen i 1985, fordi BNI i løpet av årenes løp har innovert og supplert ulike ting som nå er en del av BNI sitt system. Men under tiden da disse tingene var nye var de definert som innovasjoner. For eksempel var det å ha et besøks vertskap en innovasjon, da BNI forsto at gjestene ikke visste hvordan de skulle opptre og hvordan møtet skulle foregå. Utdanningsansvarlig var en innovasjon, og registreringen av referanser var det. De forskjellige innovasjonen ble testet ut nøye før det ble en del av den globale strukturen av BNI. Mange år senere ble det etablert, podcasts, videoer, BNI Connect, og andre applikasjoner!


Companies that don't innovate stagnate!

Dersom man niholder på tradisjonene, og unngår å tilpasse seg den globale utviklingen stagnerer man. Tradisjon. Det du verdsetter, øker i verdi. Tradisjoner er et resultat av det.

Innovasjon. Dersom du velger å ikke innovere, stagnerer du. Innovasjon er viktig for enhver suksessrik organisasjonskultur.


Vil du lese flere innlegg fra Moi Impact Agency? Følg MIA på Facebook, LinkedIn og Instagram. Du finner også MIA på YouTube! Moi Impact Agency er forretningspartner i BNI Alpha som møtes ukentlig på Aker Brygge, i november og desember møtes vi online. MIA - Moi Impact Agency, har spesialisert seg på sosiale medier og content! Book MIA i dag - jeg kan hjelpe deg med ALT innen sosiale medier! #MOI_Impact #content #contentcreator #socialmedia #some #skreddersyrdinekampanjer #moiimpactagency #MIA #BNI #BNInorge #traditionandinnovation #BNIcorevalues #BNIkjerneverdier #sosialkapital #nettverker #businessnetwork #businessblogger #forretningsbloggen #forretningsbloggen_MIA #blogwriter #bloggskribent




38 views0 comments