• JenniferMoi

Hva er din beste julegave til "business fellesskapet" for Covid-19 Julen?

Updated: 4 days ago

Bruk julehandelen strategisk, planlegg og gjør handelen NÅ - ikke vent! Du kan kjøpe reiser, events, hotellovernattinger og påske- og sommerferien nå. Jeppjeppjepp! Det kan du! Betal dobbel pris om du har anledning og vil.

Om forretningene dine ikke knelte ved forrige lockdown, holder du kanskje pusten akkurat nå - i håp om at businessen klarer seg til jul? Kanskje har du mange ansatte og deres familier å tenke på... Vi går mot julen 2020. C-19-julen...

La oss sutre fra oss - har behovene endret seg?

Behovene endret seg over natten da Europa sakte men sikkert har igangsatt en lockdown for å bremse ned C-19-bølge nr.2.

En lockdown som man er forsiktige med å kalle det, men det enkleste er vel egentlig å kalle en spade for en spade så kan vi slutte å late som.


Det er hva det er, og plutselig har ikke bedrifter behov for julebord, selv om de egentlig har det. Og plutselig har vi ikke behov for å gå på museer, teater eller konserter, selv om det er høysesongen for det. Plutselig har vi ikke behov for sosiale sammenkomster, eller behov for å gifte oss eller å dra på fest, selv om det normalt er det som driver oss gjennom den lange vinteren. Vi har ikke behov for å reise eller dra på den tradisjonelle juleshoppingen, og vinter-, påske- og sommerferie har vi heller ikke behov for... eller?


Behovene og ønskene er selvfølgelig der fortsatt, men butikken for alt dette er stengt nå. Det er satt på hold.


Men er den det?


Sørg for at kundene vet hva du selger - og sørg for at de finner deg!

Det er viktig å fokusere på behovene som fortsatt er der, og se på alternative løsninger på hvordan disse skal dekkes. I tillegg dukker det opp en rekke behov utover disse, derfor spør jeg deg - hvilke behov dekker din business til vanlig? Hvordan har behovet endret seg? Finnes det et alternativ til hvordan du kan møte kundene dine og de behovene de måtte ha? Skjønner du? Om du har tydelige produkter, er synlig og har muligheten til å møte kundene der de er - da finner de deg.

Dugnadsånden har endret seg siden forrige lockdown, skremselspropagandaen rundt viruset har "mistet" sin effekt, folkets fokus er endret og folk tenker klarere. Bevisstheten rundt å bidra, inkludere og skape verdier for hverandre er i høysetet. Det er tid for dugnad!


Slik kan du handle strategisk!

Et eksempel på hvordan du kan handle strategisk er om alle som støtter Norwegian og elsker å reise kjøper vinter-, påske- og sommerferien sin nå! Det er halv skatt i desember, så tiden er absolutt inne for å planlegge den store sommerferien!


Eier du en bedrift som gjør det bra i disse dager, eller som har buffer for dårligere tider - bestill den neste kickoffen ! Book Norwegian og be om å betale dobbel pris om du har lyst og anledning! Vær litt rå! Bruk galskapen ved å være litt rå, til å inspirere de ansatte på kickoffen! Fortell om hvordan du bidro til å skape business, og hvordan du bidro i å redde norsk reiseliv! Det er så inspirerende når noen tør å gi på litt!

For å gjennomføre kickoffen trenger du kanskje et dyktig eventbyrå, som kan sørge for å gjennomføre dette på en profesjonell men glitrende måte! Du trenger selvfølgelig å booke en foredragsholder eller to for å gi eventet et faglig innhold, dette fikser selvfølgelig det dyktige eventbyrået du har valgt. Eventbyrået booker dere inn på et egnet hotell som kan ta godt vare på dere, med gode senger, deilig frokost, spa til lunsj, og utsøkt middag på kvelden med en av landets fremste sommelier! På kvelden kliner du til med underholdning som merker de ansatte for resten av livet! En vellykket aften med underholdning av dimensjoner fikser den dyktige event manageren du booker inn! Kanskje vil du at landets mest usynlige men likevel mest anerkjente grafitti-artist skal lage et stykke kunst i løpet av kvelden som auksjoneres bort til inntekt for en god sak, eller som årets ansatt skal få tildelt? Lekre goodiebags med all slags snadder og godsaker kan leveres fra omtrent hvilken som helst butikk i dette landet. Eventbyråer i dag fikser alt! Du trenger en hinsides DJ som bare gir og gir, og en saxofonist som plukker opp de som enda ikke har latt seg rive med! Og om du er tilhenger av live-underholdning booker eventbyrået inn et jazz-band, dansere eller noen stand-up komikere!


Enten du er kunde på den ene siden, eller bedriftseier på den andre siden; Behovene er der fortsatt - du må bare finne nye veier til målet! Har du ressurser, og etablerte planer - bruk de nå og forsøk å inkludere så mange som mulig i handlene dine!


Et litt mindre men likevel viktig eksempel på å spre handel, er fra da vi var på ferie i Hellas i sommer. Vi handlet strategisk, og var helt bevisste på at vi skulle spre businessen vår! Vi kjøpte frokosten på hotellet noen dager, andre dager kjøpte vi melken i den ene butikken, og frokostblandingen i den andre butikken, så kjøpte vi strandleker i en tredje butikk. og så kjøpte vi vannsport aktiviteter i et sportssenter - og dykkertimer på et annet sportssenter. Vi spiste på alle de lokale restaurantene som var der, selv de vi ikke hadde lagt merke til før. Hos alle de som insisterte på å gi oss noe fordi vi har blitt faste kunder, sørget vi for å betale. Vi spredde handelen vår, - og med det spredde vi også positiviteten som kommer ved å få business!


Slik kan du, dersom du har ressurser og likevel trenger, være bevisst på å spre dine kjøp. Eksempelet over med eventbyrået syns jeg er en knallbra og en viktig idé. Dersom du har ressursene, og likevel har planlagt det - gjør det nå.


Jeg var inne på Norwegian sine sider i sosiale medier, og de elsker virkelig selskapet sitt #vårtnorwegian #ournorwegian og byr på seg selv både i demonstasjoner og i some-kampanjer! Jeg blir utrolig sjarmert!


Det er få som kan vise til så mye sjarm og personlighet. Problemet til selskaper som Norwegian er kanskje bare at alt de selger er på salg. De selger jul på salg, høstferie på salg, og selger hele Norge på salg. Og da er det kanskje ikke så rart at underskuddet blir som det er blitt? Men jeg har ikke satt meg nok inn i den saken til å kommentere det. Men det jeg vet er at de har gode verdier, de flyr mot eb bærekraftig fremtid med 45 % mindre Co2-utslipp innen 2030. De gir en viktig konkurranse innen luftfart og har vært en viktig bidragsyter til at norsk luftfart og reiseliv har blitt så tilgjengelig og bra som det har blitt! Mine tre barn og jeg hadde for eksempel ikke hatt anledning til å reise så ofte som vi gjør uten Norwegian. Men akkurat i dag kunne jeg godt tenkt meg å betale dobbel pris.


Jeg håper du vil tenke på dette blogginnlegget neste gang du setter deg ned og skal shoppe litt på nett, enten det er flybilletter, eventbyråer, telefoner eller andre dubbedingser til goodie bagger. Eller trenger et hotell med spa, nydelig frokostrestaurant og utsøkte middagsrestauranter med Norges fremste sommelier! Et par foredragsholdere, kanskje en mentaltrener, eller en stemmepedagog som hjelper de ansatte til å bli mer troverdige selgere, en DJ, en saxofonist, et grafitti-crew, en auksjonarius, et jazzband, noen dansere og stand-up komikere.


Du trenger kanskje ikke alt dette, men det er en god idé likevel - men tenk på det nå når du skal hive deg på julegaveshoppingen - det skal i hvertfall jeg!


Jeg snakker nesten aldri om business uten å snakke om å gi; nå mer enn noen gang - hvem er det du kan hjelpe ved å kjøpe av de eller å pitche de inn? Hvem tror du trenger deg mest akkurat nå?


God innsats mot en helt ny jul, en jul vi aldri har opplevd før!


Jeg håper mine innlegg både gir deg noe å tenke på, ideer og inspirasjon til hvordan du kan skape business og positive muligheter både for deg selv og menneskene rundt deg. Om du liker innleggene mine, eller ønsker å gi meg en liten anerkjennelse for arbeidet jeg deler her; er du velkommen til å registrere deg og legge inn en kommentar eller et spørsmål under. Og om du virkelig syns det var verdt å lese dette innlegget, del det gjerne i dine sosiale profiler - det kan være at det er noen i ditt nettverk som kan få et lite dytt eller litt hjelp av å lese dette.

Følg MIA på Facebook, LinkedIn og Instagram - målet mitt er å få 1000 følgere slik at jeg kan låse opp flere funksjoner i mine sosiale kanaler! Følg gjerne MIA på YouTube også!

MIA - Moi Impact Agency, har spesialisert seg på content innen sosiale medier og skreddersyr kampanjer. Min lidenskap er innholdsproduksjon og enkle kostnadseffektive bidrag innen sosiale medier! Book meg i dag - jeg kan hjelpe deg med ALT innen sosiale medier!

#MOI_Impact #skreddersyrdinekampanjer #some #sosialmedier

#moiimpactagency

#MIA #norwegian #ournorwegian #rednosewarriors #supportnorwegian #supportbusiness #airlines #reiseliv #hotell #restaurant

#BNI

#BNInorge

#buildinglongtermrelationships

#BNIcorevalues

#BNIkjerneverdier

#sosialkapital

#nettverker

#businessnetwork

#some

#sosialemedier

#digitalmarkedføring

 

+4792644476

©2019 by Moi Impact Agency AS Org.nr. 924507004