
Det er alltid viktig å holde et positivt fokus, men kanskje enda viktigere er å stikke fingeren i jorden å ta en status. Hvordan ligger du egentlig an? COVID-19 har herjet en stund nå, verden har stoppet opp, bedrifter har gått konkurs, ekteskap har gått i oppløsning, 300.000 har mistet livet - det har vært lockdown i to måneder og debatten svirrer rundt hvilket land som har hatt den beste strategien. Kjenner du stresset? Du som venter, og håper - og som kanskje først nylig har våknet etter COVID-19-vakuumet - og som først nå er i ferd med å forstå at dette vil ta en stund.
Det vil sannsynligvis gå flere år før ting blir forholdsvis normalt igjen.
Hvordan får man en business som består i å møte mennesker enten gjennom salg, bistand, transport eller underholdning til å fungere når man ikke lenger kan møtes fysisk? Vi har gått fra og møtes i en normal hverdag med tusenvis av mennesker hver dag, til å måtte begrense nettverket og den fysiske kretsen ned til en bitteliten gruppe på fem personer. Heldigvis åpnes det nå gradvis opp for større grupper, og vi kan alle møtes igjen - men vil vi kunne møtes som før? Dette er et kritisk viktig spørsmål man må ta stilling til. Sannsynligheten for at ting ikke blir som før er stor, derfor må man analysere bedriften, våge å stille de kritiske spørsmålene og skjære ned til det absolutt relevante; Hvis jeg ikke kan selge det produktet jeg pleier å selge, på den måten jeg pleier å selge det på, til de samme kundene jeg pleier å selge til, hva bør jeg gjøre da? Løsningen er sannsynligvis å ta stilling til det følgende; Hvordan kan jeg justere produktet jeg pleier å selge, slik at jeg kan selge det under dagens forutsetninger, til kunder som har aktivitet og behov som jeg kan dekke? Og, akkurat der, ligger det en ny justering av forretningskonseptet du allerede har.
Sosiale medier og digital markedsføring har aldri vært så viktig og relevant som det er nå. Du MÅ være synlig, og synlighet får du gjennom aktivitetsnivået bedriften din har på de sosiale plattformer. Mange har ikke satt av budsjetter, og har ikke ressurser til å hyre inn profesjonelle. Dette i kombinasjon med manglende kompetanse på området, kan gjøre at mange tyr til kjente og kjære løsninger som ofte innebærer den ene kanalen man er fortrolig med. Eller kanskje man får SoMe-angst og trekker seg unna og håper at ingen legger merke til at man ikke er tilstede. Man vil uansett selv merke det ved at kronene har stoppet å rulle.
Du MÅ være synlig. Du kan ikke akseptere at det er lockdown å vente til alt dette er over. Det blir en varig endring etter dette, og du må være klar.
Husk at alle du pleide å møte der ute, nå møtes her inne.
Takket være den digitale verden der vi kan kommunisere med hverandre å få utløp for vår kreativitet gjennom digitale medier, har vi kunnet holde ut så lenge som vi har med total lockdown. Dette har bidratt til å flate ut spredningen, og bidratt til at færre har mistet livet. Informasjon og erfaringer med COVID-19 har kunnet reise med rekordfart på tvers av kloden og forhindret spredning. Bedrifter har kunnet drive forholdsvis normalt, selv om mange har måttet permittere eller si opp arbeidstagere. Bedrifter har måttet se ting fra en ny vinkel for å justere produktene sine og måten de gjør forretninger på. Bedrifter holder driften i gang, og holder åpne butikkvinduer gjennom sosiale medier og digitale løsninger.
I det store bildet, har det gått ganske greit.
Book SoMe Video Konferanse for å se hvordan MIA kan hjelpe deg med dine sosiale medier!
Comments