Følg Moi Impacts God-Serie om: StartUps


En GOD-SERIE om StartUps og oppfinnere!

I Moi Impacts rykende ferske God-Serie velger vi å fokusere på gründere og oppfinnere som strevde skikkelig både i oppstart og i ulike faser av karrieren, men som klarte det. Gründere som har gått fra dør til dør og solgt julekort for å klare seg, men som vi alle i dag kjenner til.


Om du skal klare deg som nyetablert gründer og bedriftseier i en periode der uforutsigbarheten kjennes i nattesøvnen og dagene og ukene veksler mellom håp og frykt - må du løfte blikket, fokusere på det du skal. Som en hjelp på veien oppfordrer vi til å la deg bli inspirert av de som har klart det før deg. På min personlige blogg skriver jeg om kunsten å gjøre det motsatte av multi-taske, nemlig single-tasking! Men dette innlegget handler om mannen bak John Paul Mithell Systems som i dag har en personlig verdi på over 4 milliarder dollar!



Profil: John Paul DeJoria

Du har kanskje hørt om mannen som gikk fra å være hjemløs til å bli mangemilliardær? Jeg er ganske sikker på at du har hørt om mannen bak John Paul Mitchell Systems og Patrón Spirits, John Paul DeJoria.


En skikkelig god organisasjonskultur

DeJoria er en lidenskapelig person som har kjærlighet som en viktig del av organisasjonskulturen i alt hans arbeid. DeJoria sier at en person som elsker seg selv åpenbart vil være en lykkeligere og gladere person! I et intervju med Forbes Magazine snakket DeJoria om hvordan kjærlighet hjelper oss. Når du bryr deg om kundene dine og du elsker produktet dit vil du alltid gjøre ditt beste. Dette gjelder uansett bransje;


So the love helps us a lot because, no matter what you do -- whether it’s shipping, manufacturing of products, or putting ingredients in -- you always make sure you do it the best because you love who your customer is and what you stand for. [John Paul DeJoria]

Likehetstrekk i forretningsmodellen til Johnn Paul Mitchell Systems og Patrón Spirits er at du må elske produktet, du må elske kundene og du må elske planeten. Det er vanskelig å være en del av disse to konsernene uten å ha organisasjonskulturen godt plantet i blodet.


Visjon

John Paul DeJoria og frisøren Paul Mitchell ville tilby markedet noe nytt og kom opp med idéen om en sjampo som kun krevde en hårvask med balsam, slik at folk kunne spare tid og penger. Men for John Paul Mitchell Systems er det ikke nok å levere et produkt av høyeste kvalitet. Merkevaren er dedikert til å gjøre verden til et vakrere sted, og var det første store skjønnhets konsernet som sto opp mot testing på dyr, og deres innsats innen velferd fortsetter å sette en standard for giverglede i deres bransje.


A commitment to caring for people and the planet is a driving force in everything we do. [John Paul Mitchell Systems]

Men hva er det som driver DeJoria? Og hvilke KeyTakeaways bør du ta med deg etter å ha lest dette innlegget?

Selv med en imponerende vekst og utrolig inspirerende historie, er det mest oppsiktsvekkende med DeJoria hans forretningsfiliosofi som innebærer å hjelpe folk, hjelpe verden og samtidig gjøre profitt på det.


Det er åpenbart at lidenskap og kjærlighet for produktet, kunden og jordkloden som driver John Paul DeJoria - men hvordan gjør man 700 dollar til 3 milliarder dollar? Forretningsfilosofien til DeJoria går ut på to ting:


1. The biggest hurdle is rejection. Any business you start, be ready for it.


Du må tåle avvisning, og aldri gi opp. Avvisning er det største hinderet du møter som gründer, og alle møter det. Nøkkelen er derfor å være forberedt på å bli avvist.


2. Sikre bærekraft i businessen din ved å levere kvalitet.

Forskjellen på suksessrike og ikke suksessrike mennesker, er at de som er suksessrike er villige til å gjøre det de ikke-suksessrike ikke vil gjøre.

Dette er en kjent uttalelse fra mangemilliardæren som går ut på at du alltid må huske at; om du får "nei" på de første 100 dørene du banker på, - gå likevel til dør 101 med full entusiasme og med et smil!


Uansett hva du jobber med, sørg for at du leverer god kvalitet i produktet ditt slik at kundene dine kommer tilbake til deg, og slik at samarbeidspartnere vil jobbe med deg. Dersom du ikke har råd til markedsføring, vil du på denne måten likevel få bærekraft.


Hvorfor skriver Moi Impact om John Paul DeJoria?

Som oppstartsbedrift er det viktig å holde positivt fokus, og en måte å gjøre det på er å studere og lære fra folk som har fått det til. Å skrive om John Paul DeJoria på Forretningsbloggen Moi Impact er et åpenbart valg. Han levde i en kort periode i oppstartsperioden av John Paul Mitchell i bilen sin, og hadde likevel full tro på å seg selv, produktet sitt og det å bry seg. Kanskje fikk han det fra sin mor? Da hun en fredag kom hjem fra jobb og sa; “You know, between us, we have only 27 cents, but we have food in the refrigerator, we have our little garden out back, and we’re happy, so we are rich.”


Dette korte innlegget er hentet med inspirasjon fra Google-søk, Wikipedia og et intervju med Forbes Magazine utført av Robert Reiss.


Bildet er valgt med tanke på å beskytte seg mot all motgang man måtte få, kronet med farger og blomster som et åpenbart valg for et godt og positivt fokus.


God-Serien: StartUps

Det startet med at noen så en utfordring og fikk en vill idé om hvordan det kunne løses. Med inspirasjon, ressurser, pågangsmot, vitenskap, konkurranse instinkt, utholdenhet og en uknuselig tro - fikk de det til! I denne serien vil vi gi et kort og lett oversiktsbilde over bl.a. disse spennende profilene:


- Steve Jobs

- Charles Babbage

- Bill Gates

- John Paul DeJoria

- Martin Cooper

- Dr. Shirley Jackson

- Grace Hopper og

- Mary Anderson

- Arianna Huffington

- Florence Graham



Moi Impact jobber med ulike vinklinger av markedsføring i sosiale medier, og vektlegger innholdsmarkedsføring. En viktig del av innholdet til hele Moi-brandet er å motivere, engasjere og inspirere.


Med denne nye spennende serien, ønsker Moi Impact riktig godt nytt år! La Moi hjelpe deg med å gjøre et impact i dine sosiale kanaler.


Moi Impact - Take Your Social Space Today!


32 views0 comments

Recent Posts

See All