• JenniferMoi

Er du klar for en ny runde med C-19?

Når du leser dette innlegget vil du sikkert helst slippe å lese om Covid-19, men jeg kommentere det. At det er en utfordrende og tøff tid er ingen ting å kimse av. Så tro meg når jeg sier at jeg vet at det er konsekvenser, og at det er mange som blør. Derfor syns jeg det er viktig å rette fokus på de som klarer å dra nytte av vanskelige situasjoner - de som skaper nye forretningsmuligheter og ny business parallelt med at de bidrar til fellesskapet! Men hvordan gjør de det?


Å sparke i gang etter ferie og lockdown er ikke bare "bare" - men å begynne og "lukke ned" igjen?


Det er sjelden jeg er så sliten som jeg er nå, bare et par måneder etter sommerferien er lagt bak oss. Jeg vet at det har sine naturlige årsaker, det er alltid litt tungt å komme i gang etter ferien. Men nå har det vært viktig å sparke i gang etter både lockdown og ferie.

Vi trenger forutsigbarhet og rytme, men i stedet har vi opplevd usikkerhet, bekymring og tap. Noen mer enn andre. Det er avgjørende med positivitet og optimisme for at vi skal få ballen til å rulle. Og det har jeg virkelig følt i høst - vi har kommet i gang igjen selv om det er på en ny måte. Vi tilpasser oss og tilrettelegger slik at vi får det til!


Jeg var på et bryllup for et par uker siden, og selv om vi følger restriksjonene føles ting relativt normalt, Ny-normalt. Du opplever det kanskje på tilsvarende måte?


Det har vært tungt å komme i gang, men nå er vi i gang igjen! Du er motivert, og det går ikke så verst tatt forholdene til betraktning!


Så skjer det. Bølge nummer to har fått fotfeste over Europa, og kursen er i ferd med å endre seg. Fordelen denne gangen er at vi selvsagt vet litt mer. Vi har opparbeidet oss noe erfaring.


Fra i morgen er det tid for å innta hjemmekontorene i Oslo igjen - strengere tiltak og pressekonferanser preger nyhetsbildet.


Mange føler seg nok både demotiverte og provoserte av situasjonen. Tar vi et tilbakeblikk i historien er det mye fantastisk som er blitt utviklet under lavkonjunktur, depresjoner og økonomiske kriser. Selvom mange selskaper over hele verden sliter med å takle endringene i det daglige arbeidslivet, er det noen store globale virksomheter som gjør formidabel vekst og fremadstormende forretningsutvikling under tøffe økonomiske tider.

Vi skal se nærmere på kjente foretak som har gjort formidable resultater under vanskelige tider - og vi skal se litt på hvorfor.


AIRBNB I den siste perioden før man innså at den siste store finanskrisen i 2007 og 2008 var et faktum, hadde to kaliforniske venner og gründere - Brian Chesky og Joe Gebbia - ideen om å leie ut en luftmadrass i stuen i San Francisco.

På slutten av det samme året gikk verden ned i en internasjonal lavkonjunktur - og paret så det som en mulighet til å utvide virksomheten. Airbnb overtok korttids leiemarkedet og hadde stor etterspørsel ettersom folk ikke hadde råd til det høye prisnivået i hotell og reiselivsbransjen. Som følge av lavkonjunkturen mottok Airbnb store etablerings- og oppstarts midler slik at den internasjonale ekspansjon kunne begynne. Airbnb er nå verdsatt til rundt £ 31 milliarder.


DISNEY Under den verste finanskrisen i verdenshistorien - den store depresjonen fra 1929 - innlemmet brødrene Walt og Roy Disney et produksjonsselskap som hadde produsert kort animasjonsfilmen, Steamboat Willie - med Mikke Mus i hovedrollen. Under depresjonen skapte Walt Disney Productions tegneserier for å bringe glede og håp til de som led av den økonomiske krisen. En av tegneseriene var Snøhvit og de syv dvergene. Det var en stor suksess, og selskapet tjente rundt £ 1,25 millioner i perioden. Selskapet bekreftet sin plass i folks liv som et utløp fra kampene de sto overfor.


FEDEX På slutten av resesjonen i 1970, utviklet FedEx-grunnlegger Fred Smith et konsept om en rask og pålitelig leveringstjeneste fra dør til dør som en del av et universitetsprosjekt ved Yale Business School. Selv om denne lavkonjunkturen var relativt mindre innflytelsesrik og kortvarig i forhold til mange andre de siste 100 årene, slet Smith med å selge et nytt leveringskonsept til bransjen - noe som satte virksomheten i tvil. Imidlertid ble han en pioner innen moderne leveransesektor gjennom sporingstjenesten og sanntidsoppdateringer. Det globale kraftverket har nå en årlig inntekt på mer enn 55 milliarder pund.


MICROSOFT Midt i oljekrisen på midten av 1970-tallet, som forårsaket en 16 måneders lavkonjunktur, satte to dataprogramvareingeniører og barndomsvenner - Bill Gates og Paul Allen - opp teknologikraftverket, Microsoft. Firmaet revolusjonerte verden med sine produkter og tjenester. I løpet av et tiår hadde det gjort paret milliardærer, og merket hadde spredt seg over hele verden. I løpet av det neste halve århundret introduserte firmaet Windows, Office, Xbox, Outlook og mange andre produkter og tjenester som brukes av millioner av mennesker hvert minutt, hver dag. I fjor overskred selskapet verdsettelsen på 100 milliarder pund og har sementert seg som et av verdens ledende selskaper.


I situasjonen vi lever i nå med Covid-19, lite forutsigbarhet og mange spørsmål, kan det være lønnsomt å bruke tid på å forsøke og forstå situasjonen - slik at nye behov kan kartlegges og nye løsninger blir funnet!


Vil du lese flere innlegg fra Moi Impact Agency? Følg oss på Facebook, LinkedIn og Instagram for å holde deg oppdatert på siste nytt. Følg oss også på YouTube for å se noen av våre SoMe-videoer.


Moi Impact Agency er forretningspartner i BNI Alpha som møtes ukentlig på Aker Brygge. MIA - Moi Impact Agency, har spesialisert seg på sosiale medier og skreddersyr kampanjer, innholdsproduksjon og enkle kostnadseffektive bidrag innen sosiale medier! Book MIA i dag - jeg kan hjelpe deg med ALT innen sosiale medier!

#MOI_Impact#skreddersyrdinekampanjer#moiimpactagency#MIA#BNI#BNInorge#buildinglongtermrelationships#BNIcorevalues#BNIkjerneverdier#sosialkapital#nettverker#businessnetwork#some#sosialemedier#digitalmarkedføring



51 views
 

+4792644476

©2019 by Moi Impact Agency AS Org.nr. 924507004